Talvitiepäivien seminaari

12.2.2020 - 13.2.2020
toimisto@tieyhdistys.fi, +358 40 592 7641

Talvitiepäivät on kansainvälinen foorumi, joka kokoaa yhteen teiden kunnossapidon ja liikenteen asiantuntijoita mm. Pohjoismaista, Baltiasta, Keski-euroopasta ja Venäjältä. Kongressi sisältää  ammattilaisnäyttelyn, asiantuntijaseminaarin ja haastavia työnäytöksiä sekä muuta oheisohjelmaa. Tapahtumalla on merkittävä rooli talveen liittyvien liikkumisen ja kunnossapidon haasteiden, parhaiden käytäntöjen ja kokemusten jakamisessa.

Kenelle?
Talvitiepäivien seminaariin  osallistuu asiantuntijoita, viranomaisia, laitteiden ja järjestelmien valmistajia, palveluiden kehittäjiä, tutkijoita, auditoijia, hankintapäätöksen tekijöitä, tuotekehittäjiä, kuntien teknisiä, urakoitsijoita ja konsultteja. Talvitiepäiville osallistuvia yhdistää tarve onnistua tienpitoon ja liikenteeseen liittyvissä tehtävissä talvisissa ja muuttuvissa olosuhteissa. Näyttely kokoaa yhteen tuhansia liikenteen, liiikkumisen ja kunnossapidon ammattilaisia.

Mitä sisältää?
Kansainvälinen seminaari
Ammattilaisnäyttely
Työnäytöksiä
Rinnakkaistapahtumia (Yksityisteiden talvipäivä ja Opiskelijatapahtuma)
Sosiaalista oheisohjelmaa

Talvitiepäivien seminaarin ohjelma

Ti 11.2.2020

Vierailu tieliikennekeskukseen klo 14.30
Tampereen kaupungin vastaanotto illalla

Ke 12.2.2020

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi
9.30 Tervetuloa seminaariin
9.40 Teiden talvihoito meillä ja muualla
Talvihoidon uudet toimintalinjat Suomessa, Otto Kärki, Väylävirasto
Talvihoidon vertailu - Viro, Latvia ja Liettua, Janis Kastanovski, Latvian State Roads
Teiden talvihoito Venäjällä, Anna Klimentova, Association of Winter Road Maintenance
Uskottavien nopeusrajoitusten asettaminen – case tutkimuksia Suomesta ja maailmalta, Jaakko Klang, Varsinais-Suomen ELY-keskus
11.00 Lounas ja näyttely
12.00 Automaation askeleet ja tilannetiedon hyödyntäminen
Tieliikenteen automaatio lumisissa ja jäisissä olosuhteissa, Ilkka Kotilainen, Traficom
Autonomisen tienhoidon kehitysaskeleet, Petteri Tervamäki, Arctic Machine Oy
Katujen puhdistus 4.0 - kohti hiilineutraalia ja energiatehokasta katujen puhdistusta, Antti Nikkanen, Snowek Oy
Tieverkon mobiililaserkeilaus, laadunvalvonta ja tarkka tiegeometria, Heiska Nina, Nordic Geo Center Oy
Tehostettu mobiili kitkanmittaus valtatiellä 4, Mikko Malmivuo, Innomikko Oy
Miten tiesääinformaatio tukee päätöksentekoa Virossa, Puust Märt, Teede Tehnokeskus AS
Kansallinen tilannekuva ja olosuhdetietopalvelu – ajantasaiset tievideot ja sensoritieto tiestöltä, Markus Melander, Vaisala Oy
14.20 Kahvi ja näyttely
15.00 Urakointi ja tienkäyttäjät
Viron Tiehallinnon ja median yhteistyö Talvikunnossapidon maineen parantamiseksi, Diana Lorents, Estonian Road Administration
Asiakaspalautteen hyödyntäminen väyläverkon kunnossapidossa ja kehittämisessä, Case talvikunnossapito
Katariina Korteoja, Liikenteen asiakaspalvelu
Yhteistyön merkitys ja sen rakentaminen uudessa maanteiden hoidon urakkamallissa: case Kuusamon alueurakka, Ilkka Nissilä, YIT Suomi Oy, Joona Peltoniemi, Lapin ELY-keskus
Turun keskustan kunnossapidon alueurakka allianssimallilla, Rauno Kuusela Destia Oy; Mari Helin, Turun Kaupunki, Mikko Kuusisto Destia Oy
Alihankkijan rooli ja vastuu kunnossapidossa, Jani Sihvonen, Puuppolan Konepalvelu Oy
17.00 Tähtiluento: Digitaalisten kaksosten mahdollisuudet tieverkon ylläpidossa, Idar Kirkhorn, Trimble, Mats Bayard, Triona ja Joe Forren, Nye Veier, Norja
18.00 Get together näyttelytilassa

To 13.2.2020

9.00 Aamukahvi
9.20 Talvipyöräily
Kaupunkipyörien käyttö talvella – kansainvälinen vertailu 50 järjestelmästä, Martti Tulenheimo, Pyöräliitto ry
Suolattujen pyöräteiden ja kävelyteiden routiintuminen, Katja Skille, Norwegian Public Roads Administration
Pyöräteiden harjasuolauksen ohjeistus, Anna Niska, Swedish National Road and Transport Research Institute (VTI)
Kuuman veden ja hiekan käyttö pyöräteillä ja kävelyteillä, Nonstad Bård, Norwegian Public Roads Administration
10.40 Siirtyminen työnäytökseen messukeskuksen takana olevalle työnäytösalueelle
11.00 Työnäytös
11.00-13.00 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen
13.00 Teiden hoito ja kunnossapito
Maanteiden hoidon uusi urakkamalli, Magnus Nygård, Väylävirasto
Uusien digitaalisten aineistojen hyödyntäminen kunnossapidon ohjauksessa, Janne Miettinen, Ilmatieteenlaitos ja Seppo Kaarto, Destia Oy
Reaaliaikainen kelitieto osana talvipyöräilyreitin hoitoa, Antti Hirvonen, Suomen kuntotekniikka
Ylläpidon mukaan ottaminen liikennejärjestelmän tulevaisuuden kehittämiseen. Oskari Kaupinmäki, Helsingin kaupunki
Data tiedoksi – Tieto työksi, Lauri Kettunen, Jalonne Oy
14.50 Loppusanat
15.00 Hyvää kotimatkaa

Kaikki oikeudet ohjelman muutoksiin pidätetään.

Osallistuminen voidaan peruuttaa maksutta viimeistään 24.1.2020. Tämän jälkeen peruutettu osallistuminen laskutetaan kokonaisuudessaan.
Jos peruutusta ei tehdä ollenkaan ja osallistuja jättää saapumatta tilaisuuteen, laskutetaan koko osallistumismaksu.

Maksuihin lisätään arvonlisävero.

11.2.2020
Tampereen Messu- ja Urheilukeskus, Tampere Exhibition and Sports Centre (TESC)
Talvitiepäivien seminaarin osallistumismaksu (suomalaiset osallistujat, maksajana jäsen) 520,00 € (+ alv 24%) / Talvitiepäivien seminaarin osallistumismaksu (suomalaiset osallistujat, maksaja ei-jäsen) 580,00 € (+ alv 24%)